Форум » "HEAVY-HEAVY-HEAVY"-FAN-КLUBERZZZ » ОБЗОР РУМЫНСКОГО РОКА КОНЦА 60-х НАЧАЛА 70-х » Ответить

ОБЗОР РУМЫНСКОГО РОКА КОНЦА 60-х НАЧАЛА 70-х

Alex Gaina: Вспоминаю отчетливо, как мы переехали в Теленешты в 1967-м году и, после покупки папой нового транзистора, (старый он подарил деду) мы с Валерой сидели и вылавливали радиопередачи по рок-музыке. Чуть позже Валера уговорил отца, чтобы тот скинулся на магнитофон, что и произошло. Мы купили в Оргееве магнитофон "Весна", который служил нам долго на все случаи жизни. Надо сказать, что еще в селе мы слушали кое какие рок и рок-энд- ролльные группы по транзистору, но к 1967-му году в Румынии появилось несколько весьма интересных рок музыканта. В Яссах был группа Roşu şi Negru, двое из музыкантов группы мне помнятся до сих пор: Nancy Brandes и Liviu Tudan. Одна из композиций в стиле Джаз-рок "Cadrane" вспоминается до сих пор как очень удачная, техничная. В эти же годы по радио стали пробиваться группы: Sideral, Cromatic. Настоящий бум вызвала группа Mondial, в которой играли Mihai Cernea, Gabriel Litvin, Mircea Drăgan, Vlad Gabrielescu , Romeo Vanica и Filip Merca и которая была на гастролях в Кишиневе. Во время концерта конная милиция разгоняла слушателей, а группу "Норок" просто разогнало министерство культуры МССР, за то что они пошли на концерт. При желании, почитайте некоторые детали в моих воспоминаниях http://www.proza.ru/2009/02/06/938 Могу лишь добавить, что чуть позже, после концерта, сын учителя труда Сергей Ватаман как-то раздобыл пластинку этой группы, которая шла кругом в Теленештах. До сих пор я считаю эту группу одной из лучших групп тех времен. Однако, в это же время по транзистору появился весьма техничный гитарист Дан Алдя( Dan Aldea) ,лидер группы Sfinx, который покорил Валеру техникой игры. Мне удалось послушать один миньон (это было в Теленештах либо в Кишиневе в 1970-1972 м годах) и диск -гигант этой группы, уже в Москве, то есть в 1973-м году. Как только в Румнынии выходила новая пластинка рок музыки- Cornel Chiriac, эмигрант, работавший на радио Свободная Европа (Europa Liberă), тутже передавал ее по радио. К сожалению, переписывать оттуда не удавалось, так как этот пост глушился Кишиневской станцией глушителей и записи получались некачественными, но слушать вполне удавалось. Chiriac очень компетентно рассказывал о музыке, не только румынской, и мы с Валериком заслушивались иногда. Настоящей сенсацией был альбом Anotimpurile группы Phoenix. Первый большой диск, на котором играли Nicu Covaci, Ioszef Kappl и Мircea Baniciu вызвал полнейший восторг совершенно неповторимым синтезом фольклорной музыки, старых традиций и прекрасной игрой музыкантов, в частности бассиста Ioszef Kappl-а. Правда, кое-где и, даже Chiriac говорил, что Phoenix местами смахивает на Jethro Tull, но я с этим не согласен. Для многих из нас - это группа, которая сделала не хуже! с румынским фольклором, то что в Беларуси сделали "Песняры". Совершенно неповоторимый стиль и очень технично. Следующая же пластинка этой группы, "Mugur de fluier", которую мне удалось услышать уже в Москве, благодаря Андрею Юрию-Апостол и Александре Николеску, продолжала линию обработки фольклорной музыки, в частности один из шлягеров - Andrii Popa- обработка старинной балады. Здесь они используют много народных иструментов, в частности духовых- флуер (свирель) и другие. На этой пластинке играли еще двое новых музыкантов- 2 ударные установки. К сожалению, этой пластинки у меня нет, так как она пропала из общежития МГУ вместе с несколькими другими и несколькими "подозрительными" книгами. ( При желании, почитайте : http:// www.memorial.ru (ГОСТИННАЯ: Форум: ГЛОБАЛЬНАЯ ДЕМОКРАТИЧЕСКАЯ ВОЛНА: Gaina Alex: Cтукачи (в двух частях)) Наконец, в 1975-м году Phoenix выпустили совершенно прекрассный двойной альбом Cantofabule, в котором они действительно нашли себя и в смысле техники игры, стиля и можно сказать, что они нашли совершенно оптимальную пропорцию рока и фолька! Пластинка и прекрасно задумана и прекрасно сыграна. И стихи и музыка не оставляют равнодушными. Стихи интересны то своей архаичностью, то своей философией и самобытностью. По видимому, Şerban Foarţă и Andrei Ujică, долго, но плодотворно трудились над ними. Также диск прекрассно записан благодаря Theodor-у Negrescu, а участие Florian-a Pitiş-а, к сожалению, ныне покойного, придает ему дополнительное измерение. Очень остроумно поступил Covaci, приглашая Florian-а Pitiş-а. На этой пластинке, также играет, по видимому, лучший румынский барабанщик Ovidiu Lipan, который бывает и взрывным, мощным и точным (как бывает в рок музыке) и непредсказуемым (как бывает в джазе). Также, следует отметить прекрасную игру синтезайзеров, ф-но, электропиано, органа, целесты на которых играет Gunther Reiningher. Диск прекрасно срежиссирован и скомпонован и я считаю его лучшим диском- рок музыки эпохи. Спасибо, в первую очередь, Nicu Covaci-у за труды по созданию лучшей группы Румынии этих лет. Конечно, не могу пройти мимо нескольких других альбомов этих лет: 1) На пластинке "Dreptul de a visa" группы из Тимишоары Progressiv TM играют Ladislau Herdina, Ilie Stepan и как мне кажется, авторы стихов, Stefan Covacs и Alin Băltenoiu, но, к сожалению, информация на пластинке весьма скудна и я не могу гарантировать что правильно передаю состав группы. Стиль-рок. 2) Немного напоминает эту группу и записи группы FFN в составе Gabriel Litvin, Silviu Olaru, Cristian Madolciu, Florin Dumitru, Doru Donciu, однако, несмотря на участие Gabriel-a Litvin-а ни одна из этих пластинок не дотягивает до уровня эпохального диска (EDE 0543 и ST EDE 0544) группы "Mondial" ни текстами, ни игрой и, к сожалению, самое главное, душой! 3) Интереснее представляется диск группы Holograf III, в составе: Tino Furtună (клавиши), Nuţu Olteanu( гитара соло), Iulian Vrabete(гитара бас, голос), Edi Petroşel (ударные) и Dan Bitman (голос), особенно хорошим использованием клавишей. Как известно, эта же группа ныне самая популярная в Румынии, по крайней мере если судить по радио, теле передачам и гастролям. 4) Хотя записана в 1979-м году пластинка группы Grup 74, в которой играет (играл?) приятель Валеры по переписке в Теленештах Sandu Albiter включает записи 74-го года. По всей видимости, это связано с тем что им не удалось пробиться на студию Electrecord в 1974-м году. Либо, запись 1974-го года вышла в 1979-м лишь, либо, самое худшее, эта группа отстает от жизни на 5 лет. Так как на пластинке отчетливо прослушиваются знакомство музыкантов с группой Deep Purple oбразца первой половины 70-х. Интересно, но хотелось бы техничнее, и улучшенное качество записи пластинки. Непонятно, почему, Theodor-у Negrescu не удалось записать также качественно как и пластинки Phoenix, Mircea Florian или, даже, Mondial? В записи пластинки участвовали Nicu Delioran, Adrian Văluşescu, Pavel Stelian, Ion Leonard и Alexandru Albiter. 5) Последняя пластинка, которая находится передо мной- запись группы IRIS-II, также весьма интересная, с новым для Румынии саундом, в которой есть интересные партии гитары, голоса и барабана. Стиль- хард-рок. Состав группы: Mihai Alexandru (гитара, голос), Valter Popa (гитара), Doru Borobeică (бас, голос), Ioan Dumitrescu(ударные, голос), Cristian Minculescu(голос), Mihai Miculescu (клавиши). На мой субъективный взгляд я располагаю эти группы в следующем порядке: 1) PHOENIX 2) MONDIAL 3) Holograf 4) Iris 5-6)FFN, Progresiv-TM 7) Grup 74 О Боже, а как же Sfinx? Какже Roşu şi Negru, Sideral, Cromatic, Dentes и др. Тогда будет немного иначе, но предупреждаю, у меня нет пластинок ни одной из этих групп. То есть это будет субъективный же топ основанный на воспоминаниях и, частично, на пластинках в наличии: 1) Phoenix 2) Mondial 3) Sfinx и Dan Aldea 4) Roşu şi Negru 5) Dentes остальное , см выше. Все новое- хорошо забытое старое!

Ответов - 6

Чак: Отлично! Спасибо большое за интересное обозрение! Сделал себе пометочку по артовым группам.

Alex Gaina: On 31 september in the day of the Celebration of the Romanian Langauge a very good concert was given in the square of the Opera in Chisinau. The groups which were presented are: 1) Dubas (Tiraspol) 2) Studio One 3) Snails 4) Catalin Josan 5) Gandul Matei 4) Alternosfera 6) Şuie paparude 7) Phoenix The full list of groups can be seen at http://www.basarabeni.ro/stiri/eveniment/audio-zilele-culturii-si-limbi-250/ I will not tell here about the concert as a whole, but I make a reference to internet, where few video fragments can be found: http://www.basarabeni.ro/stiri/eveniment/mihai-ghimpu-premiat-pe-scena--1695/ I would like to be objective and I will make the following top: 1) Gandul Matei 2) Alternosfera 3) Suie paparude 4) Phoenix 5) Snails 6) Dubas 6) Catalin Josan 7) Studio One This top agree with the number of the public But, a subjective top will be as follows: 1) Phoenix 2) Snails 3) Gandul Matei 4) Alternosfera 5) Suie Paparude 6) Dubas The concert as a whole was very good with participation of people of any etnic origin. Unfortunately the mass media point on the Political moments, which in fact were much less pronounced. The concerts of the group Phoenix raised enthusiasm. This was a concert of the gain of Liberty, since the members of the group were purged during the Ceausescu regim in Romania. They were forced to live their country and live many years abroad. The presence on the scene of the group is admirable from the aestetic point of the view. This is really the most original Romanian group I have every seen. I can't ommit especially the presence of the lieder of the group Nicu Covaci, whose mother was borne in Bessarabia, but , Nicu, unfortunately, was ill. The best drummer, which could make a very good concurence to Sergej (it could be better)- Ovidiu Lipan. This is an explosive drummmer with much phantesy, swing, improvisation and force. The vocalist of the group (unfortunately He is not Mircea Vintila) has a very good presence. It is very impressive from the aestetic point of the view as Nicu Covaci. I regrett, that I have not seen the former bassist Iosif Kappl and I am not shure that the piano player was Gunter Reininger (probably was another), which many years ago formed the "gold Phoenix". The repertoir of the group included few songs, which I have forget, particularly "Negru Voda", which aquired an enthusiastic reception from the public. One of the last songs of the show was one politic and autobiographic, and antitotalitarian. A very good nostalgy from my youth came to me during the show of Phoenix. The pages: http://www.jurnaltv.md/ro/arch/2010/9/1/ http://www.jurnaltv.md/ro/arch/2010/9/2/ include few other TV captures, but they one contains more policy, than music, unfortunately. The films does not reflect the true athmosphere of the concert. This was a good concert and the presence of the group Dubas from Tiraspol , with an interesting guitarist, was an example of the good will of the organizers.

Alex Gaina: Mi-amintesc foarte clar, cum pe la 1967 am trecut cu traiul de la Căzăneşti la Teleneşti, şi după ce tata a cumpărat un aparat nou cu tranzistori( pe cel vechi îl dăruise bunicului de la Chiţcani), noi eram preocupaţi zilnic de recepţionarea emisiunilor radio cu muzică rock. Puţin mai târziu, Valeriu l-a convins pe tatăl să ne cumoere şi un magnitofon, lucru, care s-a şi întâmplat cu ocazia unei călătorii din Orhei. Trebuie să precizez, că şi în sat la Căzăneşti aveam cele mai vagi idei despre rock şi rock and roll. De exemplu, un timp am fost preocupaţi de muzica lui Elvis Presley. La Iaşi exista grupul "Roşu şi Negru", pe doi dintre membrii căruia îi ţin minte până acuma- Nancy Brandes şi Liviu Tudan. Una dintre compoziţiile acestei formaţii era foarte memorabilă. Se numea "Cadrane", era scrisă în stil jazz-rock, era destul de tehnică. În acelaşi timp am auzit şi câteva alte formaţii: Sideral, Cromatic. Agitaţie mare la Teleneşti stârni formaţia Mondial, în care cântau Gabriel Litvin, Mircea Drăgan, Vlad Gabrielescu, Romeo Vanica şi Filip Merca şi care a vizitat Chişinăul în anul 1970. În timpul acelui concert miliţia din Chişinău (era epoca lui Ion Bodiul, Iurie Melkov şi Piotr Civertko) patrula teatrul de vară pe cai, iar formaţia "Noroc" de la Filarmonica din Chişinău, care avuse curajul să asiste la concert a fost desfiinţată în scurt timp. Naum Chijner, chitaristul de la casa pionierilor, după ce reveni de la Chişinău ne spuse: - Măi băeţi, N-am mai văzut şi nu am mai auzit aşa ceva. Cântau extraordinar cei de la "Mondial", dar cei de la "Noroc" au să o păţească! În câteva zile, noi melomanii de la Teleneşti eram în posesia acelui minunat disc LP al fomaţiei "Mondial" în copertă de culoare neagră şi cu portretele celor 5 membri ai formaţiei. Cel care găsise discul contra bani buni, era Serghei Vataman, fiul profesorului de muncă de la şcoală. Acest disc a trecut prin sute de mâini, fiind copiat întâi de pe disc, apoi după ce acesta se uzase, de pe primele benzi, apoi de pe copiile primelor copii ş.a.m.d. Personal, consider această formaţie una dintre cele mai bune formaţii ale timpului. Dar, aproximativ în acelaşi timp apăruse un chitarist extrem de tehniс: Dan Andrei Aldea, care împreună cu formaţia "Sfinx" realizase întâi un single, iar apoi şi un LP "Om bun", pe care l-am ascultat integral tocmai la Moscova, datorită colegilor români de la Universitatea Lomonosov. Valeriu, care tocmai î-şi perfecţiona tehnica interpretativă la chitară, îl tot lăuda pe Dan Aldea pentru tehnica lui formidabilă. În aceeaşi ani 1968-1974 ascultam cu regularitate emisiunile lui Cornel Chiriac de la Radio Europa Liberă, care informau nu numai asupra rock-ului mondial, ci şi asupra acelui românesc. Necazul era, că emisiunile lui Cornel, la fel ca şi cele al postului Europa Liberă în totalitate erau bruiate de staţiile de bruiaj de la Chişinău, astfel că nu se puteau face imprimări de calitate. Deci trebuia să ne limităm la memorizarea celor spuse şi audiate. Senzaţia cea mare a produs-o discul "Anotimpurile" al formaţiei "Phoenix", în componenţa următoare: Nicu Covaci, Iosif Kappl, Mircea Baniciu, Costin Petrescu, Valeriu Sepi, care era şi tehnic, şi plin de fantezie, extrem de original. Acest disc, pe care mi-l dăruise Alexandra Nicolescu, сolega mea de la Universitate, a dispărut în scurt timp din camera mea de la Universitatea din Moscova, datorită activităţii informatorilor KGB, împreună cu încă câteva alte discuri şi o carte. După aceia am ascultat Mugur de fluier, tot bun, datorită lui Andrei Iurie, colegul meu basarabean, care nu ştiu pe unde îl găsise, iar în anul 1975 s-a întâmplat din nou o revelaţie: discul dublu "Сantofabule", un disc de excepţie, în care în afară de Nicu Covaci se produc excepţional Iosif Kappl, Ovidiu Lipan-Ţăndărică şi Gunter Reininger. Iar textele lui Şerban Foarţă şi Andrei Ujică sunt absolut admirabile şi insolite! Merită atenţie contribuţia lui Florian Pittiş. Î-mi voi permite să nu fiu întru totul de acord cu Cornel Chiriac, atunci când spune, că formaţia Phoenix este inspirată din Jethro Tull. O fi unele afinităţi, dar nu pot să spun, că Phoenix-ii sunt nişte discipoli, sau, nu dă doamne, epigoni ai vestitei formaţii, care este bună şi cu şi fără Phoenix. Ca să revin la Phoenix, voi menţiona sintetizatoarele, clapele şi orga lui Reininger. Discul este perfect alcătuit şi aranjat şi, personal, îl consider cel mai bun disc al epocii. Ovidiu Lipan este un toboşar de foarte mare clasă, exploziv, plin de fantezie şi drive. De la "Meşterul Manole" formaţia a evoluat, dar păstrându-şi stilul inconfundabil cu ale altor formaţii. Meritul îi aparţine lui Nicolae Covaci. Nu pot să trec pe lângă alte câteva albume ale acestor ani: 1) Pe discul "Drepul de a visa" a formaţiei timişorene Progresiv TM s-au produs Ladislau Herdina, Ilie Stepan şi, poate, dacă nu e vorba de autorii textelor Ştefan Covacs şi Alin Băltenoiu. Din nefericire informaţia de pe copertă este foarte sărăcăcioasă, astfel, că nu garantez exactitatea. Stilul formaţiei-rock. 2) Formaţia FFN (cu două discuri LP EDE =0543 şi ST EDE 0544) în componenţa următoare: Gabriel Litvin, Cristian Madolciu, Florin Dumitru, Doru Donciu în pofida particpării lui Litvin din componenţa iniţială a formaţiei "Mondial" nu se pretează la nivelul bătrânului "Mondial" nici ca texte, nici ca interpretare, nici ca suflet. 3) Mai interesant mi se pare albumul formaţiei Holograf III în componenţa următoare: Tino Furtună (clape), Nuţu Olteanu (chitară solo), Iulian Vrabete (chitară bas, voce), Edi Petroşel (baterie) şi Dan Bitman (voce) mai ales datorită folosirii bune a clapelor. Actualmente acest grup este cel mai popular în România, dacă e să jedecăm după emisiunile radio, televizate şe turnee. 4) Deşi a fost înregistrat în anul 1979 discul formaţiei "Grup 74" ne aminteşte muzica anului 74. Se pare, că această formaţie a aşteptat vre-o 5 ani pănă a putut să străbată prin cenzura lui Ceauşescu. Î-mi aminteşte puţin de formaţia "Deep Purple", dar nu înţeleg de ce Theodor Negrescu nu a reuşit şi de această dată să producă un disc de calitate sub aspect acustic. Formaţia "Grup 74" s-a produs în componenţa următoare: Nicu Delioran, Adrian Vătăşescu, Pavel Stelian, Ion Leonard şi Alexandru Albiter. Interesant, că Alexandru coresponda cu fratele meu pe la 1970-71, lucru pentru care Valeriu a avut şi unele dificultăţi. 5) Ultumul disc pe care vreau să-l citez este cel al formaţiei IRIS-II, cât se poate de interesant, mai recent decât cele precedente, cu un saund nou pentru rock-ul românesc, care beneficiază de partituri interesnate de chitară, voce şi tobe. Componenţa formaţiei:Mihai Alexandru (chitară, voce), Valter Popa (chitară), Doru Borobeică (bas, voce), Ioan Dumitrescu (baterie, voce), Cristian Minculescu (voce), Mihai Miculescu (clape). Dacă ar fi să alcătuiesc un top sbiectiv al formaţiilor enumerate, acesta ar arăta în felul următor: 1)Phoenix 2) Mondial 3) Sfinx şi Dan Aldea 4) Roşu şi Negru 5) Holograf 6) Iris 7) Dentes 8) FFN, Progresiv TM 9) Grup 74 La 31 septembrie 2010 a avut loc un concert de excepţie în scuarul Operei Naţionale de la Chişinău cu participarea formaţiei Phoenix. Am venit în piaţă de la amiază, ca să mă conving, că nu e minciună. La orele 15:00 au evoluat forma'iile următoare: 1) Dubas (Tiraspol) 2) Studio One 3) Snails 4) Catalin Josan 5) Gandul Matei 4) Alternosfera 6) Şuie paparude 7) Phoenix A fost un concert, cum rar se întâmplă la Chişinău, deşi pe la 18:00 a început să ploaie. Au fost foarte mulţi tineri, a fost o mare de tineri care au susţinut formaţiile metalice de la Chişinău dar şi legendarul Phoenix. Mihai Ghimpu a avut o prezenţă extrem de binevenită, câştigând şi o diplomă de onoare de la Nicu Covaci, ca fan vechi al formaţiei "Phoenix". Păcat, însă, că în acelaşi timp la Chişinău sosise şi comunistul de origine Basarabeană Adrian Păunescu, care a fost încununat cu laurii Academiei de la Chişinău. Dragă Mihai, trebuie să ştim să alegem între comunism şi democraţie!

Alex Gaina: Как, я уже отмечал в 1977 году вышла очень интересная книга Disco Ghid Rock, в которой ее авторы Даниэла Караман-Фотя и Флориан Лунгу (Daniela Caraman-Fotea, Florian Lungu) приводят сведения о западных (в основном англо-американских) группах [1]. Эта книга у меня была долгое время, потом я ее подарил Саше Казаку. Однако, в 1999-м году, главный автор, Daniela Сaraman-Fotea (Даниэла Караман-Фотя), в соавторстве с Кристиан Николау, издала в значительно расширенном виде свою предыдущую книгу [2], причем добавила также описания румынских групп ( в т.ч. Phoenix, Sfinx, Roşu si Negru,Sincron, Semnal M, Mondial, Holograf, Grup 74 и других, а также многих крупнейших румынских музыкантов, вкл. Nicu Covaci, Dan Andrei Aldea, Gabriel Dragan, Iuliu si Filip Merca, Mircea Baniciu, Ovidiu Lipan Ţandarica, Nancy Brandes и др.) , а также некоторых музыкальных журналистов, в том числе Корнела Кирияка, Анди Моисеску и др. В 2003-м году вышло переиздание этой книги под названием [3]. Библиография 1. Daniela Caraman- Fotea, Florian Lungu. Disco Ghid - rock, Editura Muzicală, Bucureşti, 1977, 256 pp. 2. Daniela Caraman-Fotea, Cristian Nicolau. Dicţionar Rock, Pop, Folk, Ed. Humanitas, Bucureşti, 616 pp, 1999 3. Ibidem, Remix, Ed. Humanitas Educaţional, 2003, pp. 699

777: НЕ В ТЕМУ ЭТО

Alex Gaina: Пошел на... 777 пишет: Caraman-Fotea, Cristian Nicolau. Dicţionar Rock, Pop, Folk, Ed. Humanitas, Bucureşti, 616 pp, 1999



полная версия страницы